Studentresor

läs och låt dig inspireras

Panelen del 4

Publicerad 2013-03-12 11:24:00 i Intervjuer, Volontärresor,

Vad jobbade du med där?
Lottie: På ett dagcenter för barn mellan 3-4 år.
Espen: Jag jobbade som byggare, lärare, dagisfröken och bara allmän förebild på barnhemmet (där jag inte hade någon specifik arbetsuppgift utan endast hjälpte till där det behövdes).
Frida: Orphanage, barnhem. Ett tjugotal barn i åldrarna 5-8 år som bor där och även går i skolan där. Jag fick hjälpa till i skolan men en stor del i arbetet var att bara finnas där för barnen, hjälpa till att tvätta, städa, hämta vatten etc.

Hur mycket jobb och hur mycket fritid hade du?

Lottie: Flexibelt. Jobbade halva dagen sedan fritid. Behövde inte utföra några hushållssysslor, handla eller laga mat t.ex.

Espen: Varje vardag: 8-13 & 17-20. Helgledigt (kan tillägga att jag oftast försökte jobba helg också då det var något man gärna ville göra).
 
Frida: Jag jobbade antingen förmiddagar eller eftermiddagar så det fanns mycket tid över till annat. Ledig de flesta helger.
 
Vad gjorde du på fritiden?                              

Lottie: Umgicks med andra volontärer. Utforskade närliggande områden, safari, vandring. In till staden, marknaden, käkade ute, festade.
Espen: På fritiden gjorde man allt från att ta det lugnt med en promenad eller fika, till att bestiga berg och åka på safari och in till staden, gå på marknad, bada i pool på hotell m.m!
Frida: Gick till ett närliggande internetcafé, åkte in till den större staden, gick på marknader, gjorde utflykter t.ex. safari, Zanzibar, källor mm. Annars bara tog det lugnt hos familjen.

Gjorde du mycket aktiviteter?

Lottie: Ja. Badade, vandrade, utflykter.

Espen: Ja det skulle jag väl säga att jag gjorde! 

Frida: I Tanzania fanns det hur mycket som helst att göra så det beror på hur mycket man har med sig i pengar. Men jag åkte till Zanzibar i tio dagar och sedan även ett fyra dagars safari med övernattning i nationalparkerna. Några av volontärerna besteg Kilimanjaro samt besökte en masaiby.

Var det mycket socialt umgänge?
Lottie: Ja, många volontärer.
Espen: Då man åker på en volontärresa så är det nästan självklart att alla du möter kommer vara sociala.
Frida: Eftersom jag bodde tillsammans med flera andra volontärer hade man alltid någon att prata och vara med. Jättekul. Det kan förstås variera väldigt mycket beroende på hur många volontärer som valt att åka under just samma period.

Mötte du många olika nationaliteter?
Lottie: Ja, Belgien, USA, England, Sydafrika mm.
Espen: Då jag åkte med en brittisk/nya zeeländsk organisation mötte jag folk från över hela världen.
Frida: Ofta där det finns volontärorganisationer finns det även internationella organisationer. Träffade, tyskar, britter, amerikanare etc. väldigt blandat.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Vi är två tjejer som studerar på Norra Real, inriktning sam-språk. Då vi går sista året har det blivit dags för projektarbete. Vi har valt att rikta in oss på livet efter studenten, som börjar komma riktigt nära! Vi hoppas kunna inspirera dig till att göra något du faktiskt brinner för och ta till vara på den tid som kan komma att bli den bästa i ditt liv! Kommentera gärna dina åsikter eller frågor, vi tar till oss allt! Det går också bra att maila oss på [email protected]

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela