Studentresor

läs och låt dig inspireras

Johanna del 1 "Den bästa organisationen"

Publicerad 2013-03-12 14:50:00 i Au Pair, Intervjuer,

Johanna är en tjej på 20 år som rest med organisationen STS till Los Feliz (ett område i Los Angeles) under ett år. Familjen består av två värdföräldrar, en tjej på 3 år och en kille på 1 år. 

Varför valde du att resa med just STS?
När jag bestämde mig för att åka som Au Pair började jag kolla upp olika              organisationer och hittade de tre största organisationerna i Sverige nämligen STS Au   pair, Cultural Care och Skandinaviska Institutet.

•   Bestämde mig ganska snabbt för att inte åka med Skandinaviska Institutet dels för att deras sida var på engelska och jag ville få alla instruktioner på svenska från början. Deras hemsida såg ganska tråkig ut och det lockade inte direkt.

•   Cultural Care hade jag funderat på men efter att ha läst alltför många Au Pair bloggar som klagat på den organisationen så bestämde jag mig för att åka med STS vilket jag gjorde helt rätt i!

 

Aldrig hört någon dåligt om denna organisation och tjejerna på kontoret har alltid varit hjälpsamma och funnits där när man ringt/ mailat för att ställa frågor. Man fick bra med information om hur året kommer vara och hur hela ansökningsprocessen och matchningsprocessen kommer att gå till. Dessutom har STS sin förberedelsekurs på ett fint hotell istället för att man ska behöva ha en kurs på en gammal skola som Cultural Care har. STS lärare på förberedelsekursen bestod av fyra jättehärliga tjejer och de var väldigt roliga. En skillnad mellan STS och Cultural Care som var ganska avgörande var att matchningsprocessen fungerar olika. Med Cultural Care kan man endast prata med en familj åt gången och måste tacka nej till familjen innan man får en ny. Med STS kan man få prata med hur många familjer som helst åt gången vilket jag tycker är bra då man kan jämföra lite mellan de olika familjerna. Jag skulle lätt tipsa Au Pairer att åka med STS för jag tycker helt enkelt att det är den bästa organisationen.

Vad har fungerat bra med STS?
Allt skulle jag vilja säga haha. Informationen om Au Pair livet, hur man ansöker osv var väldigt bra. De ringde ibland och kollade hur det gick för mig och hur långt jag hade kommit i ansökningarna och när jag höll på att matchas med familjer ringde de mig och frågade vad jag tyckte osv. Väldigt bra och lättsamma tjejer som jobbar där och svarade alltid på mina frågor utan problem även om man ringde två gånger samma dag ibland haha. Någon vecka innan jag skulle åka iväg fick man även en lista på personer som åker från samma flygplats som en själv vilket var jätte bra då man kunde kontakta dem och bestämma att ses på flygplatsen så man slapp flyga hela vägen själv :)

Har du stött på några problem? Något du är missnöjd med?
Jag kan faktiskt inte komma på några problem jag haft med STS. Dock var det en liten grej jag blev irriterad över och det var när man fick ett mail av STS och det stod ungefär "Nu är det bara en vecka kvar tills du ska åka. Var noga med att kolla igenom att du har med dig alla viktiga papper" och så fanns det en bifogad lista på alla papper man behövde ha med sig. På den listen stod det några papper som jag inte hade och då fick man lite smått panik. Dessa papper kom två dagar senare på posten och inte förrän då kunde man andas ut. Så det enda negativa med STS var att informationen kunde komma lite sent ibland. Det var inte bara detta exempel utan det kunde hända fler gånger.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-03-12 19:11:25

önskar dig en fortsatt fin tisdag ! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Vi är två tjejer som studerar på Norra Real, inriktning sam-språk. Då vi går sista året har det blivit dags för projektarbete. Vi har valt att rikta in oss på livet efter studenten, som börjar komma riktigt nära! Vi hoppas kunna inspirera dig till att göra något du faktiskt brinner för och ta till vara på den tid som kan komma att bli den bästa i ditt liv! Kommentera gärna dina åsikter eller frågor, vi tar till oss allt! Det går också bra att maila oss på [email protected]

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela