Studentresor

läs och låt dig inspireras

Ida del 1 "Bästa valet jag gjort"

Publicerad 2013-03-01 15:41:04 i Au Pair, Intervjuer,

Ida är en tjej på 20 år som åkte med organisationen EF/CC (Cultural Care) till Minneapolis, Minnesota där hon blev matchad i en familj bestående av två värdföräldrar, en storasyster (92a), en tjej 9 år, en kille 7 år och en tjej på 2 år.

Varför valde du att resa med just CC?
Det var den första organisationen jag kollade på eftersom min vän rekommenderade dem. De hade bra erfarenhet inom området och var proffsiga, jag kände mig säker med dem.

Vad har fungerat bra med CC?
För mig har allt fungerat jättebra. Snabb och bra hjälp från kontoret i Stockholm och jag hade en härlig LCC i USA.

Har du stött på några problem? Något du är missnöjd med?
Jag har inte stött på några problem. Alltid varit supernöjd med min värdfamilj och valet att åka som Au pair. Bästa valet jag gjort.

Hur överensstämde din resa med dina förväntningar?
Mina förväntningar var väldigt realistiska, vilket är nödvändigt att man har för att åka som Au pair. Au pair livet är inte alltid en dans på rosor och de sker en hel den kulturkrockar från och till. Man måste inse att man åker och jobbar, inte på semester. Självklart har man hur kul som helst men man måste fortfarande förstå att det är ett jobb man åker på också. Mina förväntningar uppfylldes och min resa blev så mycket mer än vad jag hade förväntat mig.

Var det svårt att anpassa sig till det nya livet? Vilken omställning var svårast?
Det är så himla olika från person till person hur bra man anpassar sig... men de säger att de brukar ta några månader innan de känns naturligt för de flesta. För mig så kände jag mig hemma på en gång.

Den omställningen som var svårast var att man bodde där man jobbade. Det kan ibland vara svårt att balansera att man känner sig som en del av familjen men samtidigt så är dina värdföräldrar dina chefer. Men med tiden så lär man sig att handskas med det. Idag så är mina värdföräldrar som en extra mamma och pappa och 2 nya nära vänner. Men man måste alltid komma ihåg, att de faktiskt är dina chefer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Vi är två tjejer som studerar på Norra Real, inriktning sam-språk. Då vi går sista året har det blivit dags för projektarbete. Vi har valt att rikta in oss på livet efter studenten, som börjar komma riktigt nära! Vi hoppas kunna inspirera dig till att göra något du faktiskt brinner för och ta till vara på den tid som kan komma att bli den bästa i ditt liv! Kommentera gärna dina åsikter eller frågor, vi tar till oss allt! Det går också bra att maila oss på [email protected]

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela