Studentresor

läs och låt dig inspireras

Kajsa del 2 "De bryr sig inte om man säger "have" istället för "had""

Publicerad 2013-02-19 12:43:48 i Au Pair, Intervjuer,

Varför valde du att resa med just SI och vad fungerade bra?
Min första kontakt med Au pair var när jag följde med en kompis på ett informationsmöte hos en annan organisation. Jag bestämde mig då för att på börja en ansökan mest på kul. Jag tyckte då att ansökan var rätt så jobbig eftersom de var precis innan de gick över till att göras på datorn. Dessutom var organisationen väldigt angelägen om att jag skulle vara väldigt snabb och kontaktade mig väldigt ofta. Jag gjorde sedan som många andra, googlade lite på de olika organisationerna och hittade då SI som jag kände verkade bra. Jag fick väldigt bra bemötande och informationen var väldigt tydlig och om man behövde hjälp fanns de alltid någon som svarade fort. I slutändan så tycker jag att det viktigaste är att man själv känner sig trygg med den organisationen man söker med vilken nu det än är.

Stötte på några problem? Något du är missnöjd med?
När jag väl påbörjade min ansökan gick det väldigt fort, jag gjorde klart den på mindre än en månad. Så min ansökningsprocess var relativ snabb och ja stötte inte på några problem.

Var det svårt att anpassa sig till det nya livet? Vilken omställning var svårast?
Jag tyckte att allt i början var väldigt lätt. Allt var nytt och spännande. Det jobbigaste var i början att få fram det man ville säga på bästa sätt. Som tur var så kom man in i språket redan på orientation och hade 4 dagar på sig att höra och tala engelska innan de var dags att kommunicera med värdfamiljen. Jag hade inte direkt någon hemlängtan i början. För mig kändes det som att jag var där och dom var hemma. Det var uppdelat liksom, väldigt märklig känsla. Att det är just barn man arbetar med tror jag gör omställningen lättare. De brukar inte ta lång tid innan de accepterar en och de bryr sig inte om man säger "have" istället för "had".

Hur fungerade det med språket? Var det jobbigt? Utvecklades du mycket?
Som jag sa så kom man in i det redan de första dagarna. Jag tyckte att de flöt på väldigt lätt. Jag känner framför allt att man har fått väldigt bra självförtroende att tala Engelska. Om någon frågar om vägbeskrivning eller liknande blir man inte helt ställd och nervös utan man kan flytande engelska och har levt med de i ett år. Det är en oerhörd stor fördel om man planerar att studera och mycket av kurslitteraturen är på Engelska.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Vi är två tjejer som studerar på Norra Real, inriktning sam-språk. Då vi går sista året har det blivit dags för projektarbete. Vi har valt att rikta in oss på livet efter studenten, som börjar komma riktigt nära! Vi hoppas kunna inspirera dig till att göra något du faktiskt brinner för och ta till vara på den tid som kan komma att bli den bästa i ditt liv! Kommentera gärna dina åsikter eller frågor, vi tar till oss allt! Det går också bra att maila oss på [email protected]

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela