Studentresor

läs och låt dig inspireras

Kajsa del 1 - En typisk arbetsdag som au pair

Publicerad 2013-02-06 10:21:53 i Au Pair, Intervjuer,

"Jag har varit Au pair i en familj med 3 st barn, en tjej på 7 år, en pojke på 5 år och en flicka på 4 år. Jag bodde i en förort till Washington DCca 15 minuter (med bil) från centrala city. Min värdfamilj var väldigt öppen och jag var en familjemedlem samtidigt som Au pair. Vi umgicks ofta på kvällarna allihop och när familjen åkte på semester fick jag följa med. Mina värdbarn gick alla i skola samt på dagis så min arbetsdag såg ut som följande:

 

•        Jag väckte barnen kl 7, hjälpte dom att klä på sig och serverade sedan frukost. Oftast gjorde jag detta tillsammans med min värdmamma och vi hjälptes åt att göra lunch för barnen att ta med.

•        Sedan körde jag antingen den äldsta tjejen till skolan eller de två yngre till dagis.

•        Efter ca 8.30 var jag ledig och kunde disponera dagen precis som jag ville. En eller två dagar i veckan brukade jag passa på att göra barnens tvätt på förmiddagen (väldigt lätt då allt i USA tvättas i kallt vatten och torktumlas)

•        Vid halv tre hämtade jag alla barnen och beroende på vilken dag i veckan det vara så hade de oftast aktiviteter så som simning, balett och Irish dance.

•        Min värdmamma lagade maten och när vi kom hem från aktiviteterna åt vi hela familjen tillsammans varje kväll.

•        Efter maten mös vi oftast en stund i soffan och sedan hjälpte jag barnen att bli redo för sängen och läste en saga.

•        Jag slutade oftast vid halv åtta/åtta.

 

En kväll i veckan hade mina värdföräldrar date-night, då lagade jag maten och passade barnen hela kvällen. Det var oftast den bästa kvällen i veckan för då mös vi lite extra och barnen fick vara uppe lite längre. De sysslor som jag hade var alltså att ta hand om barnen, se till att de mådde bra, plocka undan efter barnen samt tvätta deras kläder. Min värdfamilj var väldigt öppen och välkomnande mig som en ny medlem. Mina värdbarn var väldigt underbara, kärleksfulla och väldigt väluppfostrade."

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Vi är två tjejer som studerar på Norra Real, inriktning sam-språk. Då vi går sista året har det blivit dags för projektarbete. Vi har valt att rikta in oss på livet efter studenten, som börjar komma riktigt nära! Vi hoppas kunna inspirera dig till att göra något du faktiskt brinner för och ta till vara på den tid som kan komma att bli den bästa i ditt liv! Kommentera gärna dina åsikter eller frågor, vi tar till oss allt! Det går också bra att maila oss på [email protected]

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela